Panduan Pendaftaran Calon MUET | Kerjaya Hunt

Panduan Pendaftaran Calon MUET

Bagi anda yang belum membuat pendaftaran untuk menduduki peperiksaan MUET tahu ini, anda boleh baca artikel ini sebagai panduan

Panduan Pendaftaran MUET adalah seperti berikut:


1. SYARAT KELAYAKAN UNTUK MENDUDUKI MUET

Tiada sebarang syarat yang dikenakan untuk menduduki MUET.


2. TEMPOH SAH LAKU

Keputusan MUET yang dikeluarkan sebelum tahun 2009, tempoh sah lakunya adalah sehingga 18 November 2013 manakala keputusan MUET yang dikeluarkan mulai tahun 2009, tempoh sah lakunya ialah lima tahun mulai tarikh keputusan ujian dikeluarkan.


3. KERTAS YANG DITAWARKAN

Kertas yang ditawarkan dalam ujian MUET meliputi empat kertas seperti yang berikut:


Panduan Pendaftaran Calon MUET

* Maklumat lanjut sila rujuk Sukatan Pelajaran MUET (Regulations, Test Specifications, Test Format, and Sample Questions) yang dapat diperoleh di sini --> Pakej Lengkap Rahsia Lulus MUET


4. BAYARAN UNTUK MENDUDUKI UJIAN

(a) Bayaran untuk menduduki ujian MUET adalah seperti yang berikut:


Panduan Pendaftaran Calon MUET

Bayaran perlu dibuat dengan cara membeli nombor Pin MEC daripada Bank Simpanan Nasional (BSN) atau perbankan internet. Maklumat lanjut sila layari (http://www.mesp.gov.my/online).

Nota: BSN akan mengenakan caj sebanyak RM1.00 bagi setiap pembelian nombor PIN MEC.

(b) Pembelian nombor PIN MEC oleh sekolah/institusi di Bank Simpanan Nasional (BSN) selain boleh dibuat secara tunai dan cek di kaunter juga boleh dibeli melalui kiosk BSN atau secara perbankan internet.

(c) Sekolah/Institusi dinasihatkan untuk berunding dengan cawangan BSN terlebih dahulu jika hendak membuat pembelian nombor PIN MEC secara pukal melalui cek. Kelulusan pembelian nombor PIN MEC secara pukal melalui cek adalah tertakluk kepada kelulusan cawangan BSN tersebut.

(d) Bayaran yang telah dibuat akan terpapar pada slip pendaftaran MUET (MUET/PP) untuk rujukan calon.



5. CARA PENDAFTARAN UNTUK MENDUDUKI MUET

5.1 Calon Sekolah/Institusi
(a) Pendaftaran calon sekolah/institusi dilakukan secara online melalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my) atau (http://www.mesp.gov.my/online).

(b) SPP JPN hendaklah terlebih dahulu mengemaskini maklumat sekolah/institusi yang akan menjadi pusat ujian sebelum pendaftaran dibuka.

(c) Pengetua sekolah/institusi hendaklah memaklumkan nama Setiausaha Peperiksaan (SUP) sekolah/institusinya kepada SPP JPN dan PPD.

(d) Taklimat tentang kaedah pendaftaran secara online di peringkat daerah kepada semua SUP sekolah/institusi hendaklah diberikan oleh pegawai PPD.

(e) Pihak sekolah/institusi juga boleh mendapatkan maklumat tentang pendaftaran calon MUET untuk sekolah/institusi melalui laman portal MPM (http://www.mpm.edu.my).

(f) Pihak sekolah/institusi perlu mendapatkan Nama Pengguna dan Kata Laluan daripada SPP JPN untuk masuk ke dalam sistem pendaftaran online ini. SUP sekolah/institusi dinasihatkan agar memuat turun/mencetak Manual Sekolah dalam (http://www.mesp.gov.my/online) yang terpapar pada ikon sekolah untuk rujukan sebelum memulakan aplikasi sistem pendaftaran online tersebut.

(g) Pengetua sekolah/institusi hendaklah mengarahkan SUP untuk menguruskan pendaftaran sekolah/institusinya dengan mengambil tindakan yang berikut:

  • Mengemaskini maklumat sekolah yang terdapat dalam sistem pendaftaran online
  • Mengisi data maklumat pendaftaran calon bagi sekolah/institusinya yang ingin menduduki MUET
  • Mengenalpasti calon istimewa dari segi penglihatan (buta atau rabun), anggota (spastik), pendengaran (kurang dengar/pekak), pertuturan (sengau), dan selain daripada yang dinyatakan, dan mendaftarkannya bersama-sama dengan calon lain tetapi pemberitahuan bahawa calon tersebut adalah calon istimewa dan kemudahan yang dipohon adalah seperti tindakan pada para 7.
  • Memastikan nombor PIN MEC disediakan dengan secukupnya oleh calon sekolah/institusi yang ingin menduduki MUET.
  • Menyemak maklumat awal pendaftaran calon melalui slip pendaftaran MUET (MUET/PP) seperti ejaan nama, nombor Kad Pengenalan dan maklumat lain yang tercatat pada MUET/PP adalah betul, dan mengemaskininya jika terdapat pindaan oleh calon sebelum menghantar data tersebut ke SPP JPN. 
  • MUET/PP ini boleh digunakan sebagai bukti pendaftaran telah dibuat bagi menuntut Slip Daftar MUET (MUET/D) calon (jika maklumat calon tiada dalam semakan MUET/D).
  • Memastikan data maklumat pendaftaran calon adalah betul sebelum membuat pengesahan secara online.
  • Menyemak Slip Daftar MUET (MUET/D) bagi calon sekolah/institusinya dan memastikan MUET/D dicetak oleh calon sebagai tiket untuk menduduki ujian.
  • Memaklumkan maklumat calon sekolah/institusinya yang cicir kepada SPP JPN atau MPM jika terdapat calon yang telah didaftarkan tiada dalam semakan MUET/D dengan kadar SEGERA.
  • Mematuhi tarikh akhir pengesahan data maklumat pendaftaran/bahan/dokumen pendaftaran seperti yang telah ditetapkan oleh SPP JPN.

5.2 Calon Persendirian individu
(a) Pendaftaran calon persendirian individu juga dibuat secara online melalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my) atau (http://www.mesp.gov.my/online).

(b) Calon persendirian individu dinasihatkan supaya mendapatkan maklumat tentang pendaftaran MUETmelalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my) dan merujuk kepada Manual Calon Persendirian Individu yang terpapar pada ikon calon persendirian individu dalam (http://www.mesp.gov.my/online) untuk rujukan sebelum memulakan aplikasi sistem pendaftaran online tersebut.

(c) Calon boleh memilih pusat ujian yang dikehendaki semasa membuat pendaftaran secara online tetapi kelulusan adalah tertakluk kepada SPP JPN. SPP JPN berhak untuk memindahkan calon persendirian individu ke pusat lain selain daripada yang telah dipilih.

(d) Calon istimewa dari segi penglihatan (buta atau rabun), anggota (spastik), pendengaran (kurang dengar/pekak), pertuturan (sengau), dan selain daripada yang dinyatakan juga mendaftar secara online tetapi pemberitahuan bahawa calon tersebut adalah calon istimewa dan keistimewaan yang dipohon adalah seperti tindakan pada para 7.

6. CALON ISTIMEWA EXAM MUET

(a) Calon istimewa dari segi penglihatan (buta atau rabun), anggota (spastik), pendengaran (kurang dengar/pekak), pertuturan (sengau), dan selain daripada yang dinyatakan hendaklah dimaklumkan kepada SPP JPN.

(b) Maklumat tentang ketidakupayaan dan kemudahan yang dipohon hendaklah dimaklumkan dengan jelas dan lengkap dalam borang MUET/C5 atau MUET/C6 (Pindaan 2006) (mana-mana yang berkenaan) mengikut jenis ketidakupayaan yang dapat diperoleh dan dicetak daripada portal MPM (http://www.mpm.edu.my) atau (http://www.mesp.gov.my/online). 

Sila sertakan salinan dokumen sebagai bukti ketidakupayaan yang dialami seperti laporan perubatan, Kad Jabatan Kebajikan Masyarakat, dan pengesahan Pengetua (jika calon sekolah/institusi). 

Kemudahan yang boleh diberikan kepada calon istimewa hanya akan dipertimbang jika borang MUET/C5 atau MUET/C6 (Pindaan 2006) (mana-mana yang berkenaan) diterima oleh MPM.

(c) SPP JPN hendaklah mengumpulkan borang MUET/C5 atau MUET/C6 (Pindaan 2006) yang diterima dan seterusnya menghantar borang tersebut ke MPM (u.p. Setiausaha Bahagian Pengendalian STPM dan MUET)

7. TARIKH PENDAFTARAN, TARIKH UJIAN, DAN TARIKH TUTUP PERPINDAHAN PUSAT



8. PUSAT UJIAN

8.1 Nombor Pusat Ujian
Nombor pusat ujian hendaklah ditentukan oleh SPP JPN sebelum pendaftaran dibuka.

8.2 Bilangan Calon
Bilangan calon di sesuatu pusat ujian tidak boleh lebih daripada 216 orang .

8.3 Penetapan Pusat Ujian
(a) Penempatan calon persendirian individu di sesebuah pusat ujian adalah tertakluk kepada kelulusan SPP JPN. SPP JPN berhak untuk memindahkan calon persendirian individu ke pusat lain selain daripada yang telah dipilih.

(b)SPP JPN juga boleh menumpangkan calon sekolah/institusi di pusat lain jika difikirkan bilangan calon di sekolah/institusi tersebut tidak ekonomik dari segi pengendalian ujian. 

Namun demikian, pertimbangan ini perlu mengambil kira beberapa faktor seperti kedudukan geografi/lokasi dan latar belakang calon di sekolah/institusi tersebut. Namun demikian, perbincangan/perundingan dengan Pengetua sekolah/institusi yang berkenaan perlu dibuat sebelum tindakan ini diambil.

8.4 Senarai Pusat Ujian MUET (MUET/C3)
(a) Senarai Pusat Ujian (MUET/C3) merupakan dokumen penting yang mengandungi kod pusat, nama sekolah/institusi, jenis calon, dan bilangan calon yang didaftarkan di sesebuah negeri.

(b) SPP JPN perlu menyemak dan meneliti MUET/C3 edisi JPN dan edisi MPM sebelum membuat pengesahan bagi mengelakkan tiada pusat dan calon yang tercicir. Keciciran pusat dan calon akan menimbulkan kesulitan dari segi pengendalian ujian terutamanya dari aspek bekalan kertas soalan.

9. ANGKA GILIRAN CALON

Angka giliran calon bagi semua calon akan ditetapkan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia. Angka giliran calon ini akan diberitahu melalui Slip Daftar MUET (MUET/D).

10. SLIP PENDAFTARAN CALON (MUET/PP)

(a) Butiran pendaftaran awal calon boleh disemak melalui slip pendaftaran calon (MUET/PP). Bagi calon sekolah/institusi, jika terdapat sebarang pindaan pada nombor Kad Pengenalan atau ejaan nama, sila kemukakan pindaan tersebut kepada SUP sekolah/institusi untuk dikemaskinikan.

(b) Calon persendirian individu perlu mengemas kini butiran pendaftaran sendiri secara online tetapi pengemaskinian tersebut hanya dihadkan sebanyak dua kali sahaja.

11. SLIP DAFTAR MUET (MUET/D)

(a) Pengesahan butiran pendaftaran calon untuk menduduki MUET akan diberitahu kepada calon dalam Slip Daftar MUET (MUET/D) melalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my) mulai 21 Disember 2012. Jika maklumat calon tiada dalam senarai MUET/D, sila hubungi terus MPM dengan kadar SEGERA. Bagi calon sekolah/institusi, sila hubungi MPM melalui Pengetua sekolah/institusi masing-masing.

(b) Calon perlu mencetak MUET/D sendiri dan membawanya ke pusat ujian pada hari ujian sebagai tiket untuk menduduki ujian.

(c) Calon hendaklah menyemak butiran yang tercatat pada MUET/D seperti nombor Kad Pengenalan, ejaan nama, angka giliran, pusat untuk menduduki ujian, tarikh, dan waktu ujian.

Jika terdapat kesilapan, calon dikehendaki membuat pindaan pada slip MUET/D tersebut dan memulangkannya kepada Majlis Peperiksaan Malaysia (u.p. Setiausaha Bahagian Pengendalian STPM dan MUET) melalui Pengetua sekolah/institusi masing-masing bagi calon sekolah/institusi atau menghantarnya terus ke Majlis Peperiksaan Malaysia (u.p. Setiausaha Bahagian Pengendalian STPM dan MUET) bagi calon persendirian individu sebelum ujian pertama bermula. 

Pembetulan maklumat juga hendaklah dimaklumkan kepada Ketua Pengawas di pusat ujian untuk dicatatkan dalam Buku Rekod Pengawasan. Pembetulan hanya akan dibuat pada slip keputusanMUET yang akan dikeluarkan kelak.

(d) Calon hendaklah memastikan bahawa ejaan nama dan nombor kad pengenalan yang betul tertera pada Slip Daftar MUET (MUET/D). Calon hendaklah menggunakan nombor kad pengenalan yang sama semasa ujian kelak. Sebarang kesilapan akan menimbulkan salah faham dengan Pengawas ujian kelak dan akan menyusahkan calon sendiri.

(e) Calon boleh menyemak status pendaftaran melalui Sistem Mesej Singkat (SMS) dengan menaip MUET<jarak>INFO<jarak>No. Kad Pengenalan dan hantar ke 15888.

12. SENARAI PENGAWASAN PUSAT UJIAN

(a) SPP JPN hendaklah melantik Penyelia Kawasan, Ketua Pengawas, dan Pengawas selepas MUET/C3 edisi MPM disahkah. Format borang Senarai Pegawai-Pegawai Pengawasan (MUET/C8) dapat diperoleh dan dicetak daripada portal MPM (http://www.mpm.edu.my).

(b) MUET/C8 yang telah dilengkapkan hendaklah dihantar ke MPM selewat-lewatnya seminggu sebelum ujian MUET bertulis bermula. Maklumat boleh dihantar secara emel ke MPM.

13. PERPINDAHAN PUSAT UJIAN

13.1 Penyerahan oleh calon ke SPP JPN
Permohonan untuk berpindah dari satu pusat ujian ke satu pusat ujian yang lain hendaklah menggunakan borang MUET/C2. Perpindahan pusat hanya akan dibenarkan jika alasan-alasan yang dikemukakan adalah munasabah. 

Bayaran sebanyak RM25.00 akan dikenakan dan perlu dibuat dalam bentuk Wang Pos/Kiriman Wang atas nama Ketua Eksekutif Majlis Peperiksaan Malaysia. Permohonan hendaklah dikemukakan oleh calon bersama bayarannya kepada Ketua Sektor Penilaian dan Peperiksaan sebelum atau pada 2 Januari 2013.

13.2 Penghantaran oleh SPP JPN ke Majlis Peperiksaan Malaysia
Semua permohonan perpindahan pusat ujian dan bayarannya hendaklah disemak dan dihantar kepada SUB(PSM) MPM selewat-lewatnya pada 8 Januari 2013. Wang bayaran permohonan bagi calon yang tidak diluluskan perpindahan pusat ujiannya akan dikembalikan.

14. PERMOHONAN MENUMPANG PUSAT UJIAN

(a) Calon yang ditolak permohonannya untuk berpindah pusat ujian kerana permohonannya lewat mungkin dibenarkan menumpang pusat ujian.

(b) Calon yang menumpang untuk mengambil ujian di sesuatu pusat ujian atas sebab-sebab peribadi mestilah mendapat kelulusan Majlis Peperiksaan Malaysia terlebih dahulu. Calon hendaklah membuat permohonan kepada Ketua Eksekutif, Majlis Peperiksaan Malaysia melalui borang MUET/C2 dan hendaklah menyertakan bayaran sebanyak RM25.00 yang dibuat dalam bentuk Wang Pos/Kiriman Wang atas nama Ketua Eksekutif Majlis Peperiksaan Malaysia. Permohonan hanya akan dipertimbangkan jika kertas soalan di pusat berkenaan mencukupi.

15. PENARIKAN DIRI DAN MENANGGUH UNTUK MENDUDUKI UJIAN

(a) Calon yang menarik diri daripada menduduki MUET dikehendaki mengisi borang Calon Menarik Diri (MUET/C4) yang dapat diperoleh dan dicetak daripada portal MPM (http://www.mpm.edu.my). Borang yang telah lengkap diisi hendaklah dihantar ke Majlis Peperiksaan Malaysia bersama dengan surat bukti sebelum calon menduduki kertas ujian MUET yang pertama.

(b) Calon yang menarik diri daripada menduduki ujian tidak akan dikembalikan yuran ujian kecuali calon yang sakit berpanjangan (surat pengesahan daripada Pegawai Perubatan hendaklah dikemukakan) atau calon yang meninggal dunia (salinan surat Perakuan Kematian hendaklah dikemukakan oleh warisnya).

(c) Pada dasarnya calon yang memohon untuk menangguh daripada menduduki ujian adalah tidak akan dilayan, namun SPP JPN atau pihak sekolah/institusi boleh menasihati calon untuk mengemukakan rayuan kepada Majlis Peperiksaan Malaysia (u.p. Setiausaha Bahagian Pengendalian STPM dan MUET) untuk tindakan selanjutnya.

16. DATA MAKLUMAT PENDAFTARAN CALON

(a) SPP JPN hendaklah mengenal pasti dan memantau sekolah/institusi atau daerah/bahagian yang mempunyai calon MUET untuk memastikan calon sekolah/institusi atau daerah/bahagian tersebut mendaftar untuk mengambil ujian MUET sebelum tarikh tutup pendaftaran.

(b) SPP JPN juga digalakkan untuk memberitahu Pengetua sekolah/institusi supaya mengisi data maklumat pendaftaran calon dan menghantar dokumen yang berkaitan lebih awal bagi mengelakkan sebarang kelewatan yang boleh menimbulkan masalah.

17. CALON LEWAT

Calon yang ingin mendaftar untuk menduduki MUET selepas tarikh tutup pendaftaran hendaklah diarahkan menghantar permohonan terus kepada Ketua Eksekutif Majlis Peperiksaan Malaysia untuk dipertimbangkan.

18. KEPUTUSAN MUET

Keputusan MUET bagi calon sekolah/institusi akan dihantar kepada Pengetua sekolah/institusi berkenaan melalui SPP JPN manakala bagi calon persendirian individu, keputusan akan dihantar melalui pos.

Calon juga boleh menyemak keputusan ujian melalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my) atau melalui SMS dengan menaip MUET<jarak>RESULT<jarak>No. Kad Pengenalan dan hantar ke 15888.

19. RAYUAN SEMAK SEMULA KEPUTUSAN MUET

Calon boleh membuat rayuan penyemakan semula keputusan ujian MUET. Caj bagi rayuan menyemak semula keputusan ujian MUET ialah RM70.00. Tarikh tutup rayuan semak semula ini ialah seminggu selepas tarikh keputusan ujian MUET diumumkan. Maklumat lanjut tentang rayuan penyemakan semula keputusan ujian MUET dapat diperoleh melalui portal MPM (http://www.mpm.edu.my)

Diharap perkongsian ini memberi manfaat buat anda...

Ingin dapatkan panduan mengenai tips-tips lulus MUET? Klik di sini --> Pakej Lengkap Rahsia Lulus MUET