Format Kertas MUET | Kerjaya Hunt

Format Kertas MUET

Sejak ujian peperiksaan MUET mula diperkenalkan, beberapa perubahan telah dilakukan oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) untuk menjadikan format kertas MUET lebih ‘competative’. 

Untuk pegetahuan calon, format kertas MUET terbahagi kepada 4 kertas iaitu...
  • Paper Listening (Ujian Mendengar)
  • Paper Speaking (Ujian Bercakap)
  • Paper Reading (Ujian Membaca)
  • Paper Writing (Ujian Menulis)

Pecahan-pecahan kertas MUET adalah seperti berikut:

Pecahan-pecahan kertas MUET
Seperti apa yang anda lihat, didalam komponen ini, peratusan markah yang paling tinggi ialah untuk paper Reading dan Writing. Oleh itu, suatu yang perlu ditekankan disini ialah calon-calon harus memberikan tumpuan yang lebih kepada kedua-dua paper ini berbanding dengan paper Listening dan Speaking.

Jika calon-calon dapat markah yang tinggi untuk kedua-dua paper ini (Reading dan Writing) tidak mustahil anda sudah selangkah lulus dalam peperiksaan ini. Tidak dinafikan, jika peratusannya tinggi maka soalannya juga soalannya juga agak ‘tricky’. Jadi, kita sebagai calon mestilah membuat persediaan yang rapi bagi menghadapinya.

Sekarang, saya akan tunjukkan kepada anda sistem pemarkahan yang akan diberikan kepada anda oleh pihak Majlis Peperiksaan Malaysia. Lihat dibawah:
sistem pemarkahan MUET
Bagaimana, sekarang anda dah tahu format kertas MUET dan cara pemarkahannya. Di artikel yang berikutnya saya akan menerangkan kepada anda apa objektif dan kemahinan yang diperlukan dalam peperiksaan muet ini ..

Perlukan panduan MUET? Klik di sini --> Pakej Lengkap Rahsia Lulus MUET