Anda Pernah GAGAL Dalam Ujian Muet Sebelum Ini? | Kerjaya Hunt

Anda Pernah GAGAL Dalam Ujian Muet Sebelum Ini?

Anda Pernah GAGAL Dalam Ujian Muet Sebelum Ini

Saya tidak pasti samada anda pernah gagal dalam peperiksaan MUET sebelum ini. Jika pernah itu tidak bermakna impian anda untuk melanjutkan pengajian di peringkat ijazah pertama (Degree) di Institusi Pengajian Tinggi awam (IPTA) tempatan berkubur begitu sahaja. 

Fakta, bukan untuk menakutkan anda tetapi pada hakikatnya peratusan calon lulus Peperiksaan MUET ini cuma 45% sahaja yang mendapat Band 3 ke atas untuk satu-satu peperiksaan MUET pada tahun 2007 yang lalu. Dan saya percaya inilah statistik yang lebih kurang sama untuk MUET tahun ini dan yang akan datang.

Ya, inilah statistiknya. Ianya realiti dan bakal menjadi teruk lagi pada masa akan datang kerana tidak mampu lulus tetapi kerana kurangnya persediaan bagi mengenalpasti apakah komponen-komponen penting atau aspek apa yang bakal diuji di dalam ujian MUET ini. 

Pun begitu, walaupun begitu ramai yang gagal bukan kerana gagal menjawab dengan  betul soalan-soalan tetapi gagal menghabiskan soalan-soalan yang diberi.

(Ini bermakna kalau mereka tahu bagaimana untuk menjawab, menjawab senang sahaja!)

Hanya mereka yang betul-betul melakukan persediaan sahaja mampu menjawab semua soalan yang diberikan. Namun bagaimana untuk melakukan  persediaan jika anda tidak tahu apa yang bakal ditanya?

Terdapat banyak persoalan yang boleh ditimbulkan. Kenapa anda gagal dalam ujian peperiksaan MUET. Ini perlu anda ketahui supaya tidak melakukan kesalahan serta kesilapan lagi dalam ujian peperiksaan yang akan datang.

  • Calon tak tahu format
  • Calon tahu format tapi tak tahu jenis soalan
  • Calon tak dapat 'cope' dengan skop pertanyaan kerana tak pernah
  • tahu ianya akan ditanya
  • Calon serabut dengan buat pencarian di internet kerana maklumat 
  • semuanya bercampur baur
  • Calon menghabiskan masa membuat persediaan, tetapi persediaa tersebut tidak relevan.. 

Hanya mereka yang betul-betul melakukan persediaan sahaja mampu menjawab semua soalan yang diberikan. Namun bagaimana untuk melakukan  persediaan jika anda tidak tahu apa yang bakal ditanya?

Jika anda pernah gagal dalam ujian bertulis jangan bimbang kerana Team MUET boleh membantu. Caranya senang sahaja… banyak tips yang dikongsikan oleh mereka termasuk contoh soalan dan huraian format soalan. Anda boleh lihat panduannya di sini --> Rahsia Lulus Muet

Jangan bimbang, masih ada masa lagi untuk anda lakukan persediaan untuk LULUS dan mendapat BAND yang tertinggi dalam Peperiksaan MUET kali ini .. siapa tahu!  Yang penting anda berusaha sehabis baik

P.S Ingat! Anda hanya boleh berjaya jika anda berusaha! Laporan ini hanya boleh membantu anda sahaja... dan bukannya pengganti usaha anda...