Sebelum anda menghadiri apa-apa temuduga, anda perlu tahu mengenai proses temuduga. Perkara ini sangat penting kerana anda boleh fikirkan apa soalan-soalan yang berkemungkinan yang akan ditanya dalam setiap proses temuduga.
Gambar di bawah adalah struktur asas dalam proses temuduga..
Bahagian Permulaan
Sesi Perbualan Tidak Formal
- Penemu duga mungkin mengemukakan soalan-soalan yang mudah
- Ia merupakan sesi soal jawab yang bertujuan untuk membuat anda rasa selesa dan tenang
- Contoh
“Bagaimana anda ke mari?
“Susahkah mencari tempat ini?”
“Bagaimana anda mendapat tahu tentang kekosongan di syarikat ini?”
Bahagian Pertengahan
Soalan yang dikemukakan terkawal
- Pendedahan tentang kerja, tanggungjawab, masa kerja, syarat perkhidmatan dan keadaan kerja.
- Soalan tentang maklumat diri
- Sumbangan yang dapat anda beri kepada syarikat
- Lain-lain yang kurang jelas dalam borang permohonan
Bahagian Akhir
- Penemu duga memberi peluang kepada anda sebagai calon untuk bertanya.
- Mengucapkan terima kasih
- Menunjukkan minat tentang kerja yang dipohon
Ini adalah hanya beberapa tips untuk anda menghadiri temuduga tidak kira swasta atau kerajaan.
Jika anda perlukan panduan untuk lulus temuduga kerajaan, anda boleh baca panduan ini --> Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan
Jika anda masih lagi tercari-cari panduan mengenai persediaan menghadiri temuduga kerja kerajaan. Ebook ini adalah satu-satunya dalam Malaysia yang menyediakan panduan khusus yang lengkap untuk mereka yang berminat untuk bekerja dengan KERAJAAN.
Jika anda berminat, klik link ini untuk dapatkannya --> Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan